LE STANZE PER LA MUSICA: liuti, chitarre, mandolini -

LE STANZE PER LA MUSICA: liuti, chitarre, mandolini -

LE STANZE PER LA MUSICA

La Collezione di strumenti storici di Carlo Alberto Carutti

La Collezione Carlo Alberto Carutti rappresenta una delle più importanti raccolte di strumenti a corda per la qualità, rarità e stato di conservazione degli strumenti che la costituiscono.
La collezione ripercorre quattro secoli di liuteria ed è formata da oltre sessanta strumenti alcuni dei quali appartenuti a noti collezionisti, musicisti ed esponenti dell'aristocrazia.
Oltre ad interessanti esemplari di violini, viole, viole d'amore, pochettes e ghironde, sono presenti una cinquantina di strumenti a corde pizzicate fra cui chitarre, english-guitars, mandolini e liuti, costruiti dai principali artigiani europei attivi nei secoli XVII, XVIII e XIX. Fra questi ricordiamo alcuni rappresentanti di prestigiose dinastie di liutai quali i Voboam, Fabricatore, Guadagnini, Pons, Panormo, Stauffer, e formidabili costruttori fra cui Fedele Barnia, Gérard Deleplanque, Jean-Nicolas Lambert, Réne Lacôte, Nicolas Grobert e Antonio de Torres.
Ricordiamo infine la chitarra costruita dal liutaio francese Aubry-Maire, appartenuta al cantante spagnolo Lorenzo Pagans che è ritratto nell'atto di suonarla in un dipinto di Edgar Degas.

THE MUSIC ROOMS

Carlo Alberto Carutti's collection of historical instruments

Carlo Alberto Carutti's collection is one of today's most remarkable sets of plucked string-instruments.
These instruments are particularly outstanding for their quality and state of preservation and because some of them were owned by important collectors, musicians and noblemen of the past. The collection is made up of more than sixty instruments built across four centuries, including plucked-string and bow-string instruments.
Besides some representative examples of violins, violas, kits, hurdy-gurdies and viola d'amore, the collection counts about fifty plucked-string instruments: as well as standard 17th, 18th and 19th-century guitars it includes related instruments such as English-guitars, battente-guitars, 7 and 10 stringed-guitars, several mandolins and some lutes.
This rich collection represents the work of unparalleled and celebrated craftsmen such as Jean-Baptiste Voboam, Giovanni Battista and Gennaro Fabricatore, Réne Lacôte, Louis Panormo, Johann Anton Stauffer and Antonio de Torres, alongside less familiar names such as Fedele Barnia, Gaetano and Carlo Guadagnini, Gérard Deleplanque, Jean-Nicolas Lambert, Nicolas Grobert, Joseph and Louis David Pons.
Finally, it is worth mentioning the guitar made by Aubry-Maire, which belonged to the Spanish singer Lorenzo Pagans, who was portrayed playing this guitar in a painting by Degas.

Condividi o salva tra i preferiti

13/12/2013
Museo Civico Ala POnzone